Minggu, 09 Juni 2013

APA ITU CRISTIAN SAINCE



Apa itu Christian Science?
Oleh
Matius Soboliem, S. Th.



Pertanyaan: Apa itu Christian Science?

Jawaban:
Christian Science dimulai oleh Mary Baker Eddy (1821-1910) yang mempelopori gagasan baru mengenai spiritualitas dan kesehatan. Terinspirasi oleh pengalamannya sendiri soal kesembuhan pada 1866, bertahun-tahun lamanya Eddy melakukan pemahaman Alkitab, doa dan penelitian terhadap berbagai metode penyembuhan. Hasilnya adalah sistem penyembuhan yang dia sebut sebagai “Christian Science” pada 1879. Bukunya, Science and Health with Key to the Scriptures, membuka pengertian baru mengenai hubungan antara jiwa-tubuh-roh. Selanjutnya dia mendirikan perguruan tinggi, gereja, perusahaan penerbitan dan surat kabar yang dihormati, “The Christian Science Monitor.” Karena kesamaannya dengan kelompok-kelompok lainnya, banyak yang percaya bahwa Christian Science adalah bidat bukan Kristen.

Christian Science mengajarkan bahwa Allah – Bapa dan Ibu segalanya – adalah baik dan rohani sekali dan semua ciptaan Allah, termasuk natur yang sejati dari setiap orang, adalah keserupaan dengan Allah secara rohani yang tanpa cela. Karena ciptaan Allah itu baik adanya, kejahatan seperti penyakit, kematian dan dosa bukanlah bagian dari realita fundamental. Sebaliknya, kejahatan ini adalah akibat dari hidup terpisah dari Allah. Doa adalah jalan yang utama untuk lebih dekat kepada Allah dan menyembuhkan penyakit manusia. Ini berbeda dengan Alkitab yang mengajarkan bahwa manusia dilahirkan dalam dosa yang diwarisi dari kejatuhan Adam, dan bahwa dosa memisahkan kita dari Allah. Tanpa anugrah penyelamatan Allah melalui kematian Kristus di atas salib, kita tidak akan pernah disembuhkan dari penyakit yang paling utama - dosa.

Bukannya mengajarkan bahwa Yesus menyembuhkan sakit rohani kita (lihat Yesaya 53:5), penganut Christian Science melihat pelayanan Yesus sebagai paradigma mereka sendiri mengenai penyembuhan, dan percaya bahwa hal itu menunjukkan sentralitas penyembuhan dalam kaitannya dengan keselamatan. Penganut Christian Science berdoa untuk lebih mewujudkan realitas Allah dan kasih Allah setiap harinya dan untuk mengalami serta menolong orang lain mengalami dampak pengharmonisan dan penyembuhan dari pemahaman ini.

Bagi kebanyakan penganut Christian Science, kesembuhan rohani adalah pilihan pertama yang efektif dan sebagai akibatnya, mereka beralih pada kuasa doa sebagai ganti perawatan medis. Pihak yang berwenang kadang-kadang mempertanyakan pendekatan ini, khususnya dalam keadaan di mana perawatan kesehatan tidak dilakukan pada anak kecil. Namun demikian, tidak ada kebijakan gereja yang mewajibkan pilihan layanan kesehatan anggota.

Christian Science tidak memiliki pendeta. Sebaliknya, Alkitab dan Science and Health berperan sebagai pendeta dan pengkhotbah. Pelajaran Alkitab dilakukan setiap hari dan dibacakan secara nyaring pada hari Minggu oleh dua orang awam yang dipilih di setiap jemaat setempat. Gereja Christian Science juga melakukan kebaktian kesaksian mingguan di mana anggota jemaat menceritakan pengalaman mereka dengan penyembuhan dan regenerasi.

Dari semua bidat "Kristen” yang ada, “Christian Science” adalah yang namanya paling tidak akurat. Christian Science bukanlah Kristen atau berdasarkan sains. Christian Science menyangkal semua kebenaran inti yang membuat suatu sistem itu "Kristen." Christian Science adalah, pada faktanya, berlawanan dengan sains and menunjuk pada spiritualitas zaman-baru yang mistis sebagai jalan untuk kesembuhan fisik dan rohani. Christian Science harusnya dilihat sebagai bidat dan ditolak karena merupakan bidat anti Kristen.[1]



Kamis, 06 Juni 2013

PEMBANGUNAN MANUSIA

PEMBANGUNAN MANUSIA

Matius Soboliem, S. Th.  
 
Rajah 1: Dimensi perkembangan manusia Kesemua dimensi di atas
Mambangun Manusia
adalah saling bergantung dan menerangkan antara satu samalain. Sebagai contoh, perkembangan sosial boleh dipengaruhi oleh kematanganbiologikal, kemampuan intelektual dan reaksi emosi. Kemahiran kognitif pula misalnya,amat bergantung kepada kecerdasan fizikal, kestabilan emosi dan pengalaman sosial.

Seorang remaja yang obes FIZIKAL tidak dapat mengambil bahagian dalamsebarang acara sukan di sekolahnya. Di dalam kelas dia juga kurang cekapmengikuti pelajaran KOGNITIF. Dengan pencapaian akademik yang rendah diamerasa terpinggir SOSIAL. Oleh itu remaja berkenaan sering murung keranaestim diri yang rendah EMOS dan tidak mempunyai ramai kawan.

Seorang tua yang tinggal berseorangan kerana kematian pasangan merasa sunyi EMOSI, dengan kesihatan yang sering terganggu FIZIKAL dan sering ingat-ingat lupa KOGNITIF mendapati sukar baginya untuk bergaul dengan masyarakat sekeliling dan ahli keluarga seperti masa mudanya SOSIAL.


PEMBANGUNAN MANUSIA
Coba anda fikirkan contoh-contoh lain yang sesuai bagi menerangkan perspektif multi-dimensi dan interdisiplinari.

1.3 Perspektif Sepanjang Hayat
Manusia menjalani proses perkembangan di sepanjang hayatnya bermula dari peringkatpra-lahir sehingga ke akhir hayat. Walaupun terdapat beberapa aspek fizikal yangkelihatan terhenti seperti pertumbuhan ketinggian, perkembangan dari segi perubahandan adaptasi adalah berterusan di sepanjang hidup. Seseorang yang sentiasa sakitsemasa kecilnya tidak mustahil untuk menjadi dewasa yang sihat. Kematangan emosi juga meningkat dengan bertambahnya usia seseorang, begitu juga dengan pengalamansosialisasi individu yang berlangsung di sepanjang hayatnya

1.4 Perspektif Herediti dan Persekitaran
Perkembangan manusia dipengaruhi oleh faktor herediti seperti pengaruh genetik dan juga faktor persekitaran. Konsep “natur lwn. nurtur” ini menekankan kepadakepentingan faktor baka dan pengaruh persekitaran dalam membentuk perkembanganmanusia. Kedua-dua faktor adalah penting dalam mempastikan manusia berkembangmengikut potensi dan fitrah kejadiannya.

1.5 Perspektif Kelangsungan dan bukan kelangsungan
Ahli psikologi berpendapat bahawa wujud beberapa elemen dalam kehidupan manusiayang berlaku secara langsung dan berterusan mengikut peningkatan usia seseorang.Ada juga berpendapat bahawa wujud tahap-tahap tertentu di mana individu mencapaifasa pertumbuhan dan perkembangan tertentu sebelum dapat berkembang ke tahapseterusnya. Perspektif ini amat berkaitrapat dengan pengaruh herediti dan persekitaranke atas perkembangan manusia.

1.6 Perspektif Kumulatif 
Kehidupan manusia boleh dipengaruhi oleh pengalaman awal dalam kehidupannya.Pengalaman awal yang dilalui oleh individu dianggap akan terkumpul dan memberi impakkepada pengalaman kehidupan selanjutnya. Walau bagaimanapun pelbagai faktor bolehmempengaruhi pencapaian semasa seseorang dalam hidup dan bukan semata-mataberasaskan pengalaman lampau sahaja.

1.7 Perspektif Kestabilan dan Perubahan
Manusia dijangkakan boleh mengalami perubahan atau kekal dalam pelbagai aspekperkembangan hidupnya. Sebagai contoh, seorang remaja yang liar dan lemahpencapaian akademiknya berkemungkinan menjadi dewasa yang matang danbertanggungjawab ataupun sebaliknya. Hasil beberapa kajian yang telah dijalankanmenunjukkan bahawa terdapat pelbagai faktor dalam persekitaran yang bolehmempengaruhi sama ada personaliti individu kekal atau berubah pada setiap tahapkehidupannya.


1.8 Perspektif Kepelbagaian
Dalam kehidupan manusia mengalami kepelbagaian dalam pertumbuhan danperkembangan di sepanjang hayatnya. Seorang kanak-kanak yang sedang mengalamitransisi ke alam remaja kelihatan besar dari segi fizikal tetapi mungkin masih mempunyai
 
PEMBANGUNAN MANUSIA
pemikiran dan emosi seperti seorang kanak-kanak kecil. Kecelaruan akibat kepelbagaianini kadangkala mengelirukan orang lain seperti ibubapa yang mengharapkan kanak-kanaktersebut bertingkahlaku sebagai seorang remaja.

1.9 Perspektif Kitaran dan Ulangan
Penyesuaian berlaku dalam banyak aspek kehidupan. Kadangkala ia berulang padatahap kitaran hidup tertentu. Misalnya, krisis identiti yang sering melanda pada zamanremaja mungkin berulang di peringkat umur pertengahan. Kitaran dan ulangan ini bolehberbeza antara individu dan dipengaruhi oleh konteks budaya dan persekitaran yangberlainan.

1.10 Perspektif Perbezaan Individu
Individu boleh berbeza dari segi masa dan kadar perkembangan. Misalnya ketinggian danberat badan yang berbeza; kemampuan kognitif, kestabilan emosi dan kematanganpersonaliti. Perbezaan boleh juga wujud dari segi kemahiran sosial dan gayahidup.Lazimnya, ciri umum dijadikan indikator bandingan dalam melihat tahap perkembanganindividu. Ciri umum ini biasanya ditentukan berdasarkan nilai purata. Namun, nilaipurata tidak mengambilkira julat perbezaan yang wujud antara satu individu denganindividu yang lain. Sebagai contoh, purata berat badan bayi baru lahir ialah 3.3 kilogram.Angka ini tidak menggambarkan berapa ramai yang lahir dengan berat badan yangsangat rendah dari nilai purata ini.

1.11 Perspektif Perbezaan Budaya
Perbezaan budaya memainkan peranan yang penting dalam perkembangan individu.Sebagai contoh, di Malaysia umur pada kali pertama berkahwin bagi wanita Melayu padasuatu masa dahulu adalah di bawah 18 tahun, berbanding dengan wanita Cina dan Indiayang berkahwin kali pertama pada usia yang lebih lewat. Budaya juga menetapkanstatus yang istimewa kepada mereka yang berkahwin walaupun berusia mudaberbanding dengan mereka yang belum berkahwin tetapi telah lewat usia.

1.12 Perspektif Pengaruh Resiprokal
Perspektif tindakbalas dua hala ini melihat bagaimana saling tindak antara individu bolehmempengaruhi perkembangan seseorang. Pengaruh orang dewasa dan persekitaran keatas perkembangan kanak-kanak adalah tidak dinafikan. Walau bagaimanapun kajiantelah membuktikan bahawa perbezaan pelbagai ciri yang ada pada kanak-kanak bolehmempengaruhi interaksi orang dewasa dengan mereka. Sebagai contoh, bayi yangcomel dan tidak merengek lebih digemari oleh orang dewasa di sekelilingnya yangseterusnya akan memberikan reaksi mesra dan positif. Sebaliknya, seorang kanak-kanaknakal yang sukar dibentuk akan menjadikan dewasa di sekelilingnya bertindak garangdan menolak kehadiran kanak-kanak tersebut.

1.13 KESIMPULAN
*      Unit satu telah membentangkan tentang falsafah pembangunan manusia sebagaiasas untuk memahami proses yang dilalui oleh manusia dari awal kejadiansehingga ke akhir hayat.
*      Konsep insan dan manusia diterangkan pada awal unit di mana insan merujukmanusia sejagat yang hidup dalam persekitarannya.
*      Terdapat 11 perspektif yang melihat manusia sebagai insan yang berkembangmengikut konsep-konsep yang tersendiri.
*      Perkembangan manusia dilihat sebagai meliputi pelbagai dimensi (fizikal, kognitif,emosi dan sosial), berlangsung sepanjang hayat secara berterusan, salingmempengaruhi antara satu sama lain.

 
PEMBANGUNAN MANUSIA

Perkembangan manusia juga dianggap dipengaruhi oleh pengaruh baka danasuhan, serta budaya di samping itu terdapat perkembangan yang berulangataupun berlangsung dalam kitaran.

Latihan
1. Senaraikan ciri perkembangan umum yang dilalui oleh seorang kanak-kanaktadika dan seorang dewasa berusia 60 tahun mengikut dimensi perkembanganfizikal, kognitif, emosi dan sosial yang telah anda pelajari.Kanak-kanak tadika:Orang dewasa berumur 60 tahun: 2. Huraikan bagaimana seorang remaja boleh saling berhubung denganpersekitarannya. [Untuk menjawab soalan ini anda perlu menelitiperspektif-perspektif yang telah dipelajari].

PEMBANGUNAN MANUSIA
Unit 2
Pembangunan Manusia dalam Konteks Ekologikal 
Pengenalan
 Unit ini akan memperkenalkan pendekatan ekologi manusia dalam mengkaji pembangunan insan. Pendekatan ekologikal melihat bahawa manusia tidak wujud dalamvakum. Setiap aspek dalam kehidupan manusia mempengaruhi dan dipengaruhi olehpersekitaran di mana manusia itu berada. Persekitaran merujuk kepada semua yangberada di luar sistem organisma. Ekologi manusia menganggap manusia sebagaiorganisma biologikal dan sosial yang berinteraksi dan bertransaksi denganpersekitarannya. Anda akan diperkenalkan dengan dua model ekologi manusia iaituEkologi Pembangunan Manusia oleh Urie Bronfenbrenner (1979) dan Teori EkologiManusia oleh Margaret Bubolz dan Susan Sontag (1993). Kedua-dua model inimempunyai ciri tersendiri dan menerangkan konsep asas pendekatan ekologikal iaituorganisma, persekitaran dan salingtindak antara keduanya. 
Topik-topik yang akan dibincangkan mengenai pembangunan manusia dalamkonteks ekologikal adalah:
1.1 Latarbelakang pendekatan ekologikal1.2 Konsep asas ekologikal1.3 Persekitaran1.4 Kepentingan perspektif ekologi dalam memahami pembangunan manusia1.5 Kesimpulan 
Objektif Unit
Selepas mempelajari unit ini pelajar akan dapat: a. Memahami pendekatan ekologi manusia dalam mengkaji pembangunaninsanb. Menyenarai dan menerangkan konsep utama ekologi manusiac. Menerangkan kelebihan penggunaan perspektif ekologi manusia dalammengkaji pembangunan insan.
Bacaan
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by natureand design. Cambridge, MA: Harvard University Press. Bristor, M. W. (1995). Individuals & family systems in their environment. 2
nd
. Ed. IO:Kendal/Hunt Pub. Co.
2.1 Latarbelakang pendekatan ekologikal
 Bidang Ekologi Manusia melihat individu sebagai insan yang berinteraksi dan bertransaksidengan persekitarannya. Dari aspek sejarah, pemikiran ekologikal telah dapat dikesandalam kerja-kerja awal Aristotle dan Plato mengenai pertumbuhan penduduk dankestabilan persekitaran. Perkataan
ecology 
telah diketengahkan oleh Ernest Haeckel,seorang ahli zoologi berbangsa German pada tahun 1869. Haeckel berpendapat bahawaindividu terbentuk hasil kerjasama antara persekitaran dan herediti organisma. Beliaumencadangkan satu cabang sains diwujudkan untuk mengkaji organisma dalampersekitaran.Seorang ahli kimia, Ellen Swallow Richards mencadangkan satu bidang sains yangmenganalisis persekitaran rumah dan keluarga diwujudkan. Kajian Ellen mengenaiedaran udara, kualiti air, sanitasi, pemakanan dan makanan mendorong beliau

PEMBANGUNAN MANUSIA
merumuskan bahawa wujud hubungan rapat antara tingkahlaku dengan kesihatanmanusia serta kualiti persekitaran mereka. Ellen berpendapat bahawa persekitaranmenjalani transformasi akibat teknologi, tetapi beliau percaya manusia tetap perlumengekalkan kawalan terhadap hidup dan persekitaran masing-masing.Pendekatan ekologikal adalah unik kerana terdapat konsep asasnya yang juga wujuddalam pelbagai disiplin sains sosial, sastera dan kemanusiaan serta beberapa bidangsains gunaan yang lain. Perspektif ekologi yang memfokus kepada individu dan keluargaadalah berasaskan fenomena holistic (menyeluruh), multi-disiplin dan sistemik sertamengenengahkan salingtindak antara fenomena tersebut. Berlatarbelakangkan bidang ekonomi rumahtangga yang mendokong falsafah dan konsepyang sama, Beatrice Paolucci dari Michigan State Universiti mencadangkan konsepbahawa keluarga sebagai sistem sokongan hidup yang bergantung kepada persekitaransemulajadi untuk pengekalan fizikal dan persekitaran sosial untuk nilai kemanusiaan dankualiti serta makna kehidupan. Usaha Paolucci diteruskan oleh Margaret Buboltz danSusan Sontag dari universiti yang sama. Urie Bronfenbrenner dari Cornell Universitymemberikan penekanan kepada aspek kontekstual dalam melihat pembangunanmanusia. Pada awalnya Bronfenbrenner memperkenalkan 4 jenis sistem persekitaraniaitu sistem mikro, meso, ekso dan makro yang juga akan diterangkan dalam unit ini. 

2.2 Konsep asas ekologikal
  Teori Ekologi Manusia menggunapakai konsep-konsep asas daripada 3 komponen besarkonsep dalam teori Sistem Umum, Ekologi Manusia dan Ekologi Keluarga. Jadual 1 akanmenerangkan tentang konsep-konsep tersebut:Konsep Sistem Umum Konsep Ekologi Manusia Konsep Ekologi KeluargaSistemElemen/ObjekCiriPerhubunganPersekitaranMaklumat/informasi TenagaBahanRuangMasaHomeostasisMaklumbalasSempadanEkosistem manusiaOrganisma/individuPersekitaranInteraksiPolaSalingbergantunganPersepsiOrganisasiKepelbagaianAdaptasi TeknologiKefungsianHolismLimitasiNicheEkosistem keluargaKeluargaSumberKeperluanNilaiMatlamatPengadilanPembuatan keputusanKomunikasiPembangunan manusiaPersonalitiKesejahteraanKualiti kehidupan manusia Jadual 1: Konsep Sistem Umum, Ekologi Manusia dan Ekologi Keluarga# Sila baca "Individual & family systems in their environment" oleh Bristor, M. W. Bab 3mukasurat 37 hingga 54 untuk membantu anda memahami topik ini dengan lebih jelas.

2.3 Persekitaran
Persekitaran terdiri daripada keseluruhan aspek fizikal, biologikal, sosial, ekonomi, politik,estetik dan struktur yang terdapat di sekeliling manusia. Persekitaran merupakan kontekstingkahlaku dan perkembangan manusia. Persekitaran boleh diklasifikasikan menurutsumber yang ada di dalamnya. Ini termasuk persekitaran semulajadi atau bio-fizikal.



Bottom of Form
PEMBANGUNAN MANUSIA
5.7 Anjakan Paradigma
Anjakan paradigma merujuk kepada penyusunan semula nilai asas bagaimana manusiamelihat dunia paradigma sosial terdiri dari kumpulan nilai, kepercayaan dan pengalamanyang dikongsi oleh majoriti anggota masyarakat. Peredaran masa boleh menyumbangkepada perubahan dalam paradigma sosial. Anjakan paradigma ini lazimnya berlakuberansur-ansur dan bukan secara mendadak. Jadual 3 menunjukkan anjakan nilaidaripada tradisi kepada baru:)

Etika tidak menghargai diri Etika pencapaian diri Tahap hidup yang lebih tinggi Kualiti kehidupan yang lebih baikPeranan seksual yang tradisional Peranan seksual yang kaburDefinisi kejayaan yang diterima Definisi kejayaan yang tersendiriKehidupan keluarga yangtradisionalKeluarga alternatif Keyakinan dalam industri,institusi Yakin pada diri sendiriHidup untuk bekerja Bekerja untuk hidupMengagungkan hero Suka akan Patrionism Kurang nationalistic Perturnbuhan yang tidak selariLebih kesedaran tentang hadPerturnbuhan industrialPerkernbanganmaklumat/perkhidmatanPenerimaan teknologi Orientasi teknologi' Jadual 3: Anjakan Nilai Lama kepada Baru
Aktiviti

 Bincangkan bagaimana anjakan pradigma yang jelas berlaku di kalangan masyarakatMalaysia masa kini. Sila beri contoh yang sesuai.

5.8 Nilai Sejagat
 Terdapat kajian yang mengenalpasti nilai yang dikongsi sejagat tanpa mengira sempadanbangsa dan tradisi budaya. Di antara nilai tersebut ialah:
Cinta (kasih sayang):

Asas tingkahlaku moral ialah keharmonian, kasihsayang dansaling tolong-menolong. Ihsan merupakan konsep yang paling tepat untuk menerangkannilai ini. Dengan kasihsayang dan ihsan manusia boleh saling menolong pada tahappersonal.
Kebenaran:

Nilai yang berkait dengan kebenaran termasuklah kejujuran, menunaikan janji, bercakap benar, dan yakin. Keyakinan perlu bagi membolehkan kebenarandisahihkan.
Keadilan

: Nilai adil merujuk kepada cara melayan orang lain sebagaimana kita mahudiperlakukan. Nilai adil juga dikaitkari dengan kesaksamaan sesama manusia.
28


PEMBANGUNAN MANUSIA
Kebebasan:
Keperluan untuk mempunyai kebebasan bersuara dan bertingkahlaku tanpaperlu merujuk kepada orang lain hadir dalam kebanyakan diri manusia. Kebebasanmemerlukan rasa tanggungjawab,dan etika.
Perpaduan:

Nilai perpaduan menyatukan peranan individu dalam masyarakat. Istilahyang berkaitan dengan perpaduan termasuklah harmoni, kerjasama, masyarakat, dansemangat berkumpulan. Berkongsi, sumber alam adalah mesej perpaduan bagi semuamanusia.
Toleransi:

Berkongsi persekitaran memerlukan individu mempunyai nilai toleransi yangtinggi. Toleransi merangkumi rasa hormat terhadap hak orang lain untuk mempunyai idedan komitmen untuk mendengar pelbagai pandangan dan menghargai kepentinganpandangan tersebut. Nilai ini berkait pula dengan nilai menghargai kepelbagaian yangmenjadi satu keperluan bagi penerusan hidup.
Tanggungjawab:

Nilai tanggungjawab ialah sebahagian dari nilai kebebasan. Tanggungjawab adalah penting dalam mempastikan hak dilindungi. Konsep ini amatpenting bagi mengelakkan penyalahgunaan kuasa dilakukan.
Menghargai kehidupan:

Keamanan hidup hanya akan dapat dicapai apabila manusiamenghargai kehidupan. Saling berbunuhan adalah dilarang manusia digalakkan mencari jalan damai dalam menyelesaikan konflik.
Lain-lain nilai sejagat:

Kegigihan, kebijaksanaan, keramahan, kestabilan, dan hakuntuk mempunyai persekitaran yang sihat adalah antara nilai sejagat yang biasadiketengahkan.
5.9 Kesimpulan


Nilai wujud dalam semua aspek kehidupan. Nilai mempengaruhi tingkahlaku danproses membuat yang akhirnya memberi kesan ke atas perkembangan individudan keluarga.

Cabaran kehidupan yang pelbagai menjadikan nilai sebagai perkara penting dalamhidup. Tekanan ekonomi, perubahan demografi, amalan pendidikan, era teknologimaklumat dan sebagainya memerlukan manusia meniliti nilai sejagat yang ada didunia ini.

Setiap manusia bertanggungjawab mengkaji diri, meneliti apa makna kehidupandan apa tujuan hidup dalam meneruskan kehidupan yang lebih bermakna.
Latihan
1. Sila senaraikan 10 nilai yang anda rasa penting ada bagi seorang individu dewasamengikut hirarki kepentingannya.
2. Jelaskan bagaimana anjakan paradigma mempengaruhi kehidupan seseorang pelajaruniversiti. Beri contoh yang sesuai.

  PEMBANGUNAN MANUSIA
Unit 6
EKOSISTEM INDIVIDU
Pengenalan

            Anda telah mempelajari konsep-konsep asas dalam pendekatan Ekologi Manusia. Kinianda meneliti pula unsur paling asas dalam perkembangan manusia iaitu individu itusendiri. Unit ini akan memperkenalkan tentang bagaimana individu berfungsi sebagaisebahagian dari sistem ekologi manusia. Pemahaman tentang individu sertapersekitarannya dapat membantu memahami bagaimana individu berfungsi atausebaliknya. fTiga aspek yang diberi penekanan dalam memahami sistem individu ialahpersekitaran fizikal, personaliti dan komunikasi interpersonal. Ketiga-tiga aspek iniberinteraksi dengan persekitaran keluarga bagi menghasilkan persekitaran yang sihatdan produktif ataupun sebaliknya. lndividu yang mempunyai pandangan positif,mendapat pemakanan sempurna, dan sihat fizikalnya akan berfungsi dengan berkesan,mampu menggunakan sumber sebaik mungkin,dan boleh adaptasi kepada perubahan,tekanan dan transisi. Individu yang sedemikian menjadi ahli keluarga, ahli masyarakatdan warganegara, yang lebih efektif.
Topik-topik yang akan dibincangkan mengenai individu dan keluarga adalah:

6.1 Sistem Fizikal Individu
Penelitian tentang sistern individu dan interaksinya dalam keluarga dapat membantupemahaman yang tinggi tentang sistem keluarga. Aspek pertama dalam sistem individuyang akan anda teliti di sini ialah sistem fizikal individu berkenaan. Terdapat 3 elemen asas yang menjadi input dalam sistem fizikal individu iaitu:a. Oksigenb. Nutrienc. AirKetiga-tiga elemen ini penting untuk penerusan dan kefungsian hidup individu. Elementersebut berasal dari persekitaran semulajadi. Oksigen merupakan keperluan utama
 
PEMBANGUNAN MANUSIA
sistem fizikal individu di mana tubuh badan tidak dapat berfungsi walaupun seminit tanpaoksigen. Air merupakan kornpaun yang penting dan paling banyak terdapat dalam tubuhindividu. la merupakan 50 hingga 6O peratus daripada jumlah berat badan. Manusiabiasanya boleh hidup tanpa air untuk beberapa hari, tetapi individu yang sangat mudaatau sangat tua tidak dapat bertahan melebihi satu hari tanpa air.Elemen keperluanfizikal yang ketiga bagi individu ialah nutrien iaitu makanan, vitamin dan mineral.Keperluan pemakanan yang asas bagi individu ialah karbohidrat, lemak, dan protein.Walaupun ketiga-tiga elemen ini terhasil dari persekitaran semulajadi, persekitaranbinaan manusia dan sosio-budaya turut memberi pengaruh ke atas kesediaadaan, kualitidan penggunaannya. Sebagai contoh, pencemaran akibat perbuatan manusia dalampersekitaran binaan dan sosio-budaya boleh mempengaruhi kualiti udara, air danmakanan.

6.2 Sistem Internal Individu
Persekitaran dalaman individu yang akan dibincangkan dalam kursus ini terdiri daripadakonsep kendiri dan personaliti. Pembentukan konsep kendiri berlaku di sepanjang prosessosialisasi individu. Konsep kendiri ialah persepsi individu terhadap diri dan merangkumisernua pemikiran dan perasaan individu terhadap diri sendiri. Sub kepada konsep kendiriialah estim-diri yang merupakan aspek perasaan mengenai nilai dan harga diri. Secaraekologikal, individu boleh mempunyai pelbagai persepsi tentang diri dan keupayaan yangmana secara langsung mempengaruhi tingkahlaku dan personalitinya. Individu yangmempunyai konsep kendiri yang positif lazimnya dapat menjalankan fungsi hidup denganberkesan,Personaliti individu terdiri daripada gabungan pelbagai ciri yang berkembang selepaslahir dan seterusnya terbentuk sepanjang hidup. Semasa bayi, ciri personaliti dipercayaiterbentuk berasaskan naluri dan emosi seperti lapar, dahaga, takut dan seronok.Sepanjang peringkat dewasa personaliti terus terbentuk melalui pengalaman daninteraksi dengan persekitaran sosio-budaya. Jenis personaliti adalah sebahagian daripadapunca yang menjadikan individu berlainan di antara satu sama lain. Caragaya individuberinteraksi dengan keluarga, rakan dan orang di sekelilingnya banyak dipengaruhikecenderungan personalitinya. Menurut teori Jungian, setiap individu mempunyai empatpasang kecenderungan personaliti alternatif. Seseorang berkemungkinan mempunyaikecenderungan personaliti berikut:  

Kecenderungan personaliti ini menggambarkan gabungan pengaruh genetik danpengalaman awal kehidupan. Kecenderungan dalam konteks ini bermakna penampilansesuatu personaliti lebih terserlah berbanding dengan yang lain. Ini bermakna, personalitilain juga wujud dalam individu tetapi kurang menonjol. Jadual berikut menunjukkan ciripersonaliti ekstrovert dan introvert.

Bercakap dahulu, berfikir kemudian Berfikir dahulu sebelum bercakapKenal ramai orang dan menganggap ramaiorang sebagai kawan rapat Tidak mempunyai ramai kawan rapatGemar akan kepelbagaian dan aksi. Bolehberbual atau membaca walaupun tvterpasang. Tidak menghiraukan bunyibising dan ganguan.Gemarkan suasana sunyi dan aman. Bolehmemberi tumpuan yang sangat tinggi dalamsuasana damai.Mendominasi perbualan Dianggap sebagai pendengar yang baik.Selalu


PEMBANGUNAN MANUSIA
Merasa seperti teraniaya.Mudah didekati dan digemari rakan danorang yang tidak dikenaliKelihatan pendiam, tidak peramah.Suka menghadiri majlis dan berbualSuka berkongsi majlis istimewa dengandengan ramai orang beberapa orang tertentusahajaLebih suka mengahasilkan ide dalamkumpulan. Menggalakkan orang lainmeluahkan ideBerfikir tentang ide, melakukan refieksi idedan mengharapkan ide tersebut bolehdiluahkan dengan tegasMendengar adalah lebih rumit berbandingdengan bercakap. Suka menjadi perhatianorang lainSuka menyatakan ide tanpa diganggu olehsesiapaBanyak bercakap Banyak berfikirPerlu diperakukan oleh rakan dan gemarmaklumbalas orang lain tentangpencapaian yang diperolehiLebih gemar menyendiriSuka berbual panjang pada bila-bila masaSering merasa syak wasangka terutama jikaorang lain sering memuji atau mengulang apayang telah dinyatakan. Jadual 4: Ciri Personaliti Ekstrovert dan Introvert Jelas dapat dilihat perbezaan kedua-dua jenis personaliti ini. Tetapi perlu diingat bahawalindividu mungkin mempunyai kedua-dua ciri personaliti ini tetapi hanya satu yang akanmenonjol. Jadual berikut pula menunjukkan ciri-ciri yang lazimnya ada pada individu yangmempunyai personaliti peka dan Lebih gemarkan jawapan yang tepatbagi setiap soalan khusus. Perincianadalah sangat pentingCenderung memikirkan pelbagai perkaradalam satu masa; sering dituduh pelupaMemberi tumpuan ke atas setiapperbuatan.Tidak memikirkan apa akanberlaku. Lebih gemar melakukansesuatu berbanding memikirkan tentangsesuatuMendapati masa depan dan segalakemungkinannya menarik; gembiratentang tempat yang akan ditujuinyaMendapatkan kerja sesuai yangmemberikan hasil yang mudah tampak. Tidak gemar membersihkan sesuatu.Percaya bahawa perincian adalahmembosankan dan mengulangPercaya bahawa apabila sesuatu tidakrosak, maka tidak perlumembetulkannya. Tidak faham dengansikap yang sentiasa ingin memperbaikisegala sesuatuSuka memikirkan bagaimana sesuatuperkara boleh berlaku atau terjadiGemar mendengar sesuatu yang teraturmengikut giliran dan bukan rambang.Lebih mudah bekerja dengan bukti yangkonkrit berbanding dengan ide dan teoriMencari hubungan dan salingkalt perkara-perkara yang berlaku dan tidakmenerimanya begitu sahaja Tidak gemar berkhayalMenggunakan masa untuk berfikir secarareflektif, membayangkan dan melihathubungan dan salinghubungan perkarayang berlaku serta mencari maknanya.Membaca bermula dari muka pertama Boleh membaca mana-mana halaman

KALAU YESUS ADALAH ALLAH, BAGAIMANA DIA BERDOA KEPADA ALLAH DAN APAKAH YESUS BERDOA KEPADA DIRINYA SENDIRI ?

  KALAU YESUS ADALAH ALLAH, BAGAIMANA DIA BERDOA KEPADA ALLAH DAN APAKAH YESUS BERDOA KEPADA DIRINYA SENDIRI ? Ev. Matius Sobolim, M. Th. ...